Wéér een prachtige recensie, nu van Marjan de Jonge, over onze voorstelling voor het Nabestaandencafé ism met Dela in Leiden. Het klopt gewoon dat we dit doen. En we bouwen door, er is nog zoveel meer te vertellen.

LEIDEN – Op zondag 15 januari gaf theatergroep De kunst van het Rouwen in de aula van Rhijnhof een voorstelling voor nabestaanden en uitvaartondernemers.
Het stuk werd aangeboden door DELA, begraafplaats Rhijnhof en het nabestaandencafé Leiden. Laatstgenoemde instelling organiseert in het theehuis Veldheim op de begraafplaats bijeenkomsten voor mensen die een naaste hebben verloren. De productie ‘Dan neem je toch gewoon een hond?’ is een eerlijk, humoristisch en liefdevol theaterstuk over hoe moeilijk het is het verlies van een dierbare te verwerken. De spelers vertellen over het verlies van een geliefde en wat ze beleven in het soms onbegaanbare landschap van de rouw. Er is daarnaast ook het verhaal van de omgeving, die in het begin luistert, troost en steunt, maar het ook zelf moeilijk vindt om te gaan met de dood. De spelers slagen er heel knap in ogenblikken van intieme en heftige emoties af te wisselen met wat luchtiger, humoristische momenten. Voor de toeschouwers, van wie de meesten zelf een verlies hebben meegemaakt, waren de verhalen heel herkenbaar. De voorstelling maakte veel los, zoals bleek tijdens het nagesprek waarin bezoekers ervaringen met elkaar deelden. Onze samenleving is erg gericht op presteren en doorgaan, minder op stilstaan bij de dood, afscheid of verdriet. De voorstelling van het gezelschap De kunst van het Rouwen liet op een indringende wijze zien hoe deze thema’s beter bespreekbaar gemaakt kunnen worden. Het volgende nabestaandencafé is op 26 februari.

Lees het originele artikel op Dichtbij